RJ 5: Siebe Thissen – Ondertussen in de stad

>Siebe Thissen woont, werkt maar vooral leeft in Rotterdam. Al vele jaren. In zijn presentatie en teksten is dit duidelijk zichtbaar. De tekst ‘Ondertussen in de stad …’ uit 2009 zoomt in op het menselijke en pro-actieve aspect in een stad in verandering. En aangezien ik vind dat een stad altijd in beweging is, geldt zijn document dus continu. Thissen onderbouwd zijn betoog met vele verwijzingen naar anderen. Iets dat de tekst een zweem van academische onderbouwing meegeeft maar dat voor mij niet perse het waarheidsgehalte verhoogd. Wat de tekst voor mij wel sterker maakt zijn de dagelijkse herkenbare voorbeelden (niet perse in Rotterdam) die de ‘grotere’ theorieën zichtbaar maken. Wat dit nog meer versterkt is de lezing die Thissen bij ons in het iLab heeft gegeven. Door deze interactie krijgt de geschreven tekst beeld en gevoel. Kortom, een menselijk gezicht, net zoals Thissen dit met zijn praktijkvoorbeeld doet in de tekst zelf. Het feit dat de lezing met name gaat over de Rotterdamse grafitti scene doet hier niets aan af. Juist dit dieper inzoomen op een aspect maakt het tasbaar en toepasbaar.

LEE – Berenkuil Lijnbaan Rdam. De 1e NYC graffiti in Europa

Aangezien ik het inhoudelijk met Thissen eens ben, leest de tekst als een bevestiging voor mijn eigen beeldvorming. Ja, grote stedelijke plannen zijn nodig maar wat betekend het voor mij, in mijn straat. Hoe lopen (als het al kan) mijn kinderen naar school, is er een speelveldje. Waar haal ik mijn (geplande) boodschappen en waar kom ik de buren onverwacht tegen. Kan ik kiezen hoe mijn straat eruit ziet, wil ik kiezen. Kortom, wie bepaalt wat er wanneer en hoe gebeurd.

Het opgesomde actielijstje van Charles Landry komt over als een vertaalslag van de vele bestaande en algemene lijstjes uit how-to-be-a-succesful-businessman achtige boeken. Kortom, ja waar maar eigenlijk zijn alle actielijst op een hoog abstractie niveau waar. Misschien was het lijstje bij publicatie (2006) nieuw en wereld van stedenbouwkundigen maar meer dan een aha-erlebnis kan het toch eigenlijk niet zijn geweest. Om de ‘softwaregeorieenteerde omgang met herstructurering’ te realiseren werken bij mij aansprekende voorbeelden, die ik mogelijk zelf kan bezoeken, vele malen beter. En dat maakt de combinatie van de lezing (vlees en bloed) en tekst (letters en papier) en goede combinatie. Thissen kan het grote duidelijk maken met het kleine.

Accuut wil ik het kleine gaan doen. Niet om bewijsstukken voor de grotere theorieen te verzamelen, maar om iets te doen. Voor mijzelf, voor mijn kinderen, de buurman of misschien zelfs wel voor een onbekende Rotterdammer waar ik na onderzoek een verbintenis mee voel.

Bij het schrijven van deze tekst heb ik net de uitzending ‘Power to the People’ van de VPRO Tegenlicht[1] gezien. Kernwoorden in deze documentaire zijn kleinschaligheid, vertrouwen en eigen initiatief. Bij mij vallen een aantal puzzelstukjes opeens mooi in elkaar en heb ik dringende de behoefte naar buiten te rennen en iets te gaan ondernemen. Samen met de buurman.

Geef een reactie

