TEGENlicht – licht in de tunnel!

AVRO Close up had gisteren een film over Piet Zwart. Verplichte kost als student aan de WDKA met Master opleiding onder de noemer PZ. helaas viel t een beetje tegen maar zeer imposant wat hij allemaal heeft gedaan. zijn werk en passie kwamen naar mijn mening niet zo goed tot hun recht.

Daarentegen was ik helemaal gegrepen door een uitzending van Tegenlicht ‘Power to the people’. De uitzending heeft als voorbeeld energie en verzekeringen maar de bredere context heeft me enorm geholpen.

-van consument tot producent

– we moeten weer terug naar ‘vertrouwen’ en ‘samenwerken’

-hernieuwde balans tussen welzijn en welvaart

Oftewel, kleinschalig samenwerken met mensen die je kent. mensen die je (kan) vertrouwen. Af van de grote bedrijven (die teleurstellen door grote fraudes en hoge overheadkosten) en de Staat als moeder (die is doorgeschoten in haar verzorgende rol met te veel regels, belastingen en een enorm controle apparaat in de vorm ambtenaren).

De coöperaties die door burgers zelf worden opricht zijn op zich niet anders dan bijv. een Rabobank of Woningcoöperatie. Ze zijn wel veel kleinschaliger en super doelgericht voor wat die bepaalde groep gelijkgestemden wil bereiken. Het eiland Samso in Denemarken heeft daardoor de (landbouw)werkloosheid gekeerd en is nu onafhankelijk qua energie. Sterker, elke inwoners maakt winst met de gezamenlijke productie.

Zonnecollectoren – Samso,Nordby

Jeremy Rifkin (Am. econoom en politiek adviseur (van wie?)) spreek van een Sociale (energie)revolutie, een hernieuwde distributie van het kapitalisme, sociaal ondernemerschap door iedereen. Ik denk aan Hungry City (Carolyn Steel, 2009), het boek dat ik een half jaar geleden las en ook over bewustwoording, zelfredzaamheid en kleinschaligheid gaat, maar dan met voedsel als onderwerp.

De uitzending is misschien niet heel vernieuwend maar het zet voor mij wel eea goed op een rijtje en legt de verbanden. Ik heb gelijk een werktitel voor mijn Afstuderen: ZeLF. Niet vanuit egoïsme, maar vanuit betrokkenheid. Opeens zie ik de voorbeelden overal. De klushuizen in Rdam, zelf opknappen. Groene guerrilla tuin in de stad, zelf claimen, poten en oogsten. Kosmopolis op Zuid Turkse huisvrouwen diner, zelf koken / eigen talenten ontwikkelen. Parasite banken in de publieke ruimte plaatsen, zelf door Daniel White. Particulier opdrachtgeverschap, zelf huis bouwen (ook het Klein&Fijn initiatief in Rdam en het Barbahuis van Portaal Utrecht). Privatisering bouwbesluittoetsing, zelf door architect ipv de gemeente (BNA). Het Repair cafe, zelf repareren ipv weggooien en nieuw kopen. En natuurlijk het thema van de afgelopen IABR: WE, I, Make City. Ik weet zeker dat er tientallen zo niet honderden voorbeelden zijn die de afgelopen vijf jaar zijn gestart.

Maakt verder niet uit. Ik ga voor ZeLF en wil toch weer naar buiten rennen om mijn Parasite te bouwen, met of zonder buurman.

Geef een reactie

