gesprek met Joke vd Zwaard

12Okt. Op bezoek bij Vd Zwaard n.a.v. haar presentatie in het iLab omdat haar werk mij erg interessant lijkt voor mijn onderzoek. Ik hoop van haar te kunnen leren.

Belangrijk: hoe leg jij de relatie tussen onderzoek, conclusie, implicatie, vormgeving (wel of niet fysiek), hoe kijk jij aan tegen de overgang tussen publiek/privaat en de verschuiving de we op veel plekken zien (of het claimen van een privaat stukje op een publiek terrein), wanneer praten we over stedenbouw en wanneer ‘gewoon’ initiatief vanaf de straat, faciliteren/stimuleren/ontwerpen van de interactie tussen mensen.

Haar ‘werkkamer’ bevindt zich in een woning in de Sint-Mariastraat. De straat met meerdere zelfstandige ‘creatieven’ die ze heeft beschreven in haar boekje ‘Het cultureel kapitaal van een afgeschreven straat’ (2010).Het boekje, dat de discussie met Woonstad moest aangaan over het wel of niet ‘wegwerken’ van de huidige bewoners ten faveure van nieuwe creativen die de kluspanden gaan opknappen, heeft denk ik niet het beoogde doel bereikt. Woonstad biedt nu de kluspanden aan. Deze gebeurtenis is een raak voorbeeld van gentrification, Richard Florida, Charles Landry, het Rotterdams gemeente beleid en wat al niet meer herstructurering en het vermengen van de wijk beschrijft. Maar daar was ik niet (primair) voor gekomen.

Helaas heb ik nog geen concreet afstudeeronderwerp, laat staan een vraagstelling voor mijn scriptie als ik bij haar aan tafel zit, en dat maakt het gesprek minder goed. Ik wist dit en neem het mezelf ook kwalijk. wel zijn de voorbeelden van haar dagelijkse werk zeer interessant. Ze onderzoekt en schrijft niet enkel, maar neemt ook actie op basis van haar bevindingen en persoonlijke wensen want ze woont in dezelfde wijk als ze werkt en  haar onderzoek voor de Copy Corner heeft uitgevoerd. En dus is vormgeving als vervolg op onderzoek wel degelijk zeer relevant voor haar.
Ze begint binnenkort en Leeszaal, omdat de bibliotheken worden wegbezuinigd. Niet enkel om mensen boeken te bieden maar ook om een sociale plek aan te bieden. Plekken die steeds meer verdwijnen.
We hebben het ook over het nut van een actieve winkeliersvereniging omdat ik het niet zie in de Paul Krugerstraat waar ik onderzoek doe.
Over de voortuinen in de Bloemkwekerstraat. Ze woont hierzelf en was het gepist van stap-publiek zat. geen hek maar juist een nette tuin bleek te helpen. Een ge-photoshopte straat met beelden uit de Breitnerstraat haalde de buurt om.
Over de kiosk aan de Heemraadsingel van Eireen Schreurs (Singeldingen) en waarom dit goed is, beter dan een gepimpte loempiatent. Wie gaat waar een ijsje halen, een praatje maken? Blijkt ook weer een goed ‘ding’  te zijn van ZeLF, met en uitgebreid wijkprogramma er om heen.

Singeldingen

Tot slot nog over het feit dat mensen willen mengen in een buurt, ze willen mensen op straat. niets zo erg als een dode straat of wijk.

Geef een reactie

