Winkelpuien Rdam Zuid (2)

Vandaag voor het 2e deel op pad geweest in Afrikaanderwijk, Bloemhof en Tarwewijk om de puien op de route te fotograferen. Ik vraag me af waarom ik het me zelf zo moeilijk heb gemaakt om perse een doorsnede van Zuide –  vanaf de Maas (Feijenoord) naar de Waalhaven (Charlois) – te willen fotograven. Ik dacht mogelijk een verschil te zien in puien maar daarvoor is het gebied denk ik nu te klein. misschien is er een verschil tussen Oost en West Nederland, of in vergelijking met Duitsland maar op Zuid (2 km.?) is dat er waarschijnlijk niet. En dus had ik net zo goed 3 drukke winkelstraten kunnen vastleggen ipv lange voorbereiding met Google Streetview om straten te vinden die mijn rechte lijn benaderen en winkels bevatten. Want er zijn heel veel gewonen woon-straten.

Het is weer zonnig en er zijn veel mensen op straat. Ik moet dus regelmatig wachten met het nemen van de foto totdat de mensen uit beeld zijn gelopen. Enerzijds omdat ik een schone pui wil maar zeker ook omdat zij niet op de foto willen. Van een vragende blik tot boze woorden komen mijn kant op. Er is 1 winkelier die het niet toe staat (Zine Lounge), een ander wil dat ik de foto weggooi en een nieuwe maak als hij uit het zicht is (INCI), en de dame (met kinderwagen!) voor de kapper begint te schelden. waarom?

Putsebocht INCI pizza-shoarma

Zelfs voorbij lopende ‘jongetjes’ (ong. 15-20 jr.) die niets met de winkel te maken hebben roepen niet doen, doe normaal man en waar ben je mee bezig man. Een aantal winkeliers zegt dat het niet mag, het is verboden om foto’s te maken. Ik zeg dat het niet verboden is, waar staat dat dan, welke wet of regel bepaald dat? Als ik dan ook nog zeg maar dit is een winkelpui met reclame je wilt juist dat andere het zien, je wilt juist communiceren maak ik helemaal geen vrienden. Gelukkig zijn er ook winkeliers die positief reageren nadat ik tekst en uitleg heb gegeven over mijn research op Zuid.

Een eerste indruk van de foto’s levert niet direct een spannende conclusie. Mijn verwachting dat de stoep wordt ‘geclaimd’ door de winkeliers en dat er een verband bestaat tussen type winkel (product), nationale komaf van de eigenaar en het claimen van de stoep, blijkt niet uit een eerste oppervlakkige blik over de foto’s. Juist dit claimen van de stoep en de winkelpui zelf (vol geplakt met advertenties of producten of juist heel transparant met inkijk) leken mij op voorhand interessant om te gaan onderzoeken. Ondernemerschap is ook creatief bezig zijn ook al is het doel commercie. De uitstalling, kleurgebruik, taalkeuze, lettertype, rommelig/netjes kan allemaal bedacht zijn.

Om analyses te maken n.a.v. de foto’s denk ik dat ik toch meer moet gaan weten van de winkel en eigenaar. Ik wil ze categoriseren o.b.v. kleur, winkeltype en de looproute. Maar misschien is een verband tussen de eigenaar en de winkel interessant. Het is een idee om alle foto’s uit te printen, in ’t iLab op te hangen en alle andere deelnemers te vragen wat ze zien, wat opvalt.

 

 

 

Geef een reactie

