Jan Gehl: The people scale

Film/interview met de Deense architect Jan Gehl die ingaat op de mensenlijk maat in de stad.

Kern van de film:

  • 2 belangrijke ontwikkelingen in de jaren ’60: (1)enorme groei # auto’s, (2) op zeer korte termijn behoefte aan veel woningen
  • voor het 1st gingen planners vanuit de lucht lokatie aanwijzen voor groei en composities maken van wijken. maar men vergat hoe het er op de grond uit zou zien: The Brasilia Syndrome.
  • Goede architectuur is niet ‘vorm’ (zeker niet enkel 2D) maar de interactie tussen de vorm en het leven
  • Wat is een goede stad? Christchurch, Kopenhagen.
  • Straat, wat doen we daar? auto’s parkeren die niks staan te doen. Is dat wat we willen?
  • Kopenhagen is bekend vanwege haar fietsenplan en beleid, al 40 jaar. Nu (2011) gaat 37% op de fiets naar het werk, doelstelling is om dit binnen 10 jaar naar 50% te brengen. Dit veranderd de stad enorm. fietsen is gezond voor de mens, het klimaat, attractief zicht in de stad, vriendelijk voor voetgangers, veiliger voor iedereen
  • Er is een volledige verandering in het denken over vervoer in de stad. auto’s eruit OV, fiets, voet erin. Ga naar Shanghai en je wilt er nooit meer terug komen.
  • OV zal zich gaan aanpassen, vervoer van fietsen, hogere frequentie, hogere kwaliteit. (Metro) stations moeten veilig zijn en functioneel en visueel attractief vormgegeven.
  • Architectbureaus moeten af van ‘vorm’, elk bureau moet een afdeling hebben die zich enkel richt op ‘grondniveau’
  • Wanneer er meer vloeroppervlakte nodig is in de stad, behoudt dan de ruimte die op het grondniveau aanwezig is, bouw het niet vol maar zet volume bovenop de bestaande gebouwen: ‘The Vancouver Model’. En doe dit op een goede attractieve wijze, niet plompverloren wolkenkrabbers bouwen omdat de skyline er dan mooi uit ziet.
  • de eerste 5 verdiepingen zijn ‘onderdeel’ van de stad, het straatniveau. Boven de 5e verdieping ben je onderdeel van ‘air traffic control’.
  • Melbourne is mogelijk het beste voorbeeld van een stad met een goede transformatie
  • ‘Parachuting the little scale into the big scale’: tuin, parkje, vijver, speeltuin toevoegen om leefbaarheid the krijgen.
  • ‘Scale places down’. Minder brede straten, dan heb je ook minder grote pleinen nodig. Hierdoor kun je de overkant vh plein zien. Alles behoud de menselijke maat, het is leefbaar, bijv. Venetie. Ook voorbeeld van ontwerpen van een (te) kleine collegezaal. Leegte is daar oninteressant, er gebeurd niets. Te klein met veel mensen geeft aan dat er iets belangrijks is te doen

Jan Gehl

Film is gemaakt als onderdeel van “…DutchDesign is an undergraduate field school and research program offered by the School of Interactive Arts and Technology (SIAT) at Simon Fraser University in Vancouver, Canada.”

Een Reactie op “Jan Gehl: The people scale

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s