Reading 1: Rise of the Creative Class

TEKST
Florida, Richard. “The Rise of the Creative Class: Why cities without gays and rock bands are losing the economic development race.” Washington Monthly May 2002. 3 Sep. 2012 <http://www.washingtonmonthly.com/features/2001/ 0205.florida.html>.

REACTIE
De tekst roept twee interessant vragen bij mij op. Ten eerste wat is de relatie met gentrification en ten tweede waar is het werkelijke bewijs van de relatie tussen het aanleggen van een skatebaan en de economische voorspoed van een stad.

Ten aanzien van gentrification pak ik terug naar de teksten van Ruth Glass (1964) en Neil Smith (1996). Glass, een Engelse sociologe, beschreef het proces in de Londonse wijk West End waar de werkende klasse ongewenst plaats maakt voor de midden-klasse. Dit omdat woningen gerenoveerd en daarmee duurder worden, Glass noemde dit proces voor het eerst gentrification. Smith gaat vele jaren later verder dan renovatie van woningen en neemt veranderingen in een breder perspectief mee dan enkel woningen zoals, recreatiefaciliteiten en nieuwbouw van kantoren. Ook kijkt hij naar meerdere partijen dan enkel werkende bewoners, waaronder studenten, winkeliers, gemeente ambtenaren en woningcoöperaties. Vele jaren na Glass beschrijft hij gentrification meer als een proces dat als (gemeente)beleid bewust ingezet kan worden.

Voor mij is het verschil in schaalniveau duidelijk. Richard Florida kijkt naar de stad als geheel, gentrification begint in de straat, soms zelfs bij één woning. Het is beide planning van boven af, top-down. De uitvoering is echter op een ander detailniveau. Wel kan ik mij voorstellen dat bij de eerste uitingen van gentrification – in London (de midden-klasse die woningen ging verbeteren) en New York – een vorm van zelfsturendheid door bewoners aanwezig was. Dit zou getuigen van een bottom-up proces. Tegenwoordig zetten gemeentebesturen gentrification grootschalig top-down in om straten, wijken en hele steden te revitaliseren.

Ten aanzien van het tweede punt lig e.e.a. voor mij lastiger. De tekst die ik heb gelezen is niet het hele boek van Florida en dus weet ik niet of en hoe hij zijn stelling onderbouwd. Metname daar waar hij hele specifieke voorbeelden beschrijft wordt de onderbouwing discutabel. Zo zijn daar de grote sportstadia. In Amerika ongetwijfeld veel groter en commercieel opgezet dan hier in Nederland. Florida zegt dat zo’n sportstadium niet bijdraagt bij een positieve economische ontwikkeling van een stad, terwijl kleine muziekpodia, parken, kroegen, skateparken en galeries dit wel doen. Juist wanneer hij zegt ‘Creative-minded people enjoy a mix of influences’ lijkt mij dit de weg te openen naar een mix van groot en klein aanbod in de stad.

Florida onderbouwd niet waarom grootschalige projecten niet bijdragen aan de positieve ontwikkeling van de stad, terwijl kleine dit wel zouden doen. Hij geeft ranglijsten van steden die het volgens hem goed doen en steden die het niet goed doen. Als maatstaaf hiervoor gebruikt hij zijn zelf ontwikkelde ‘creativity index’.

Het komt bij mij over als het achteraf zoeken van een reden waarom steden het goed doen, in plaats van het vooraf voorspellen dat steden het goed doen wanneer zij een specifiek stedelijk aanbod hebben.

Misschien was dat ook wel het doel van Florida, ik weet het niet. Zo’n empirische onderzoek kan dan wel degelijk de ogen openen naar een nieuwe manier van denken over het stedelijk aanbod. Voor mij zou dit betekenen om je als stad niet enkel te focussen op een grote icoon (bijv. Guggenheim Bilbao) aan (ook) een kleinschalig en divers aanbod te bieden. Juist voor de vele kleine spontane momenten.

 

———————–
BRONNEN

Glass, Ruth L. London: Aspects of Change. London: Mac Gibbon and Kee, 1964.

Smith, N. The New Urban Frontier: Gentrification and the Revanchist City. London: Routledge, 1996.

 

Geraadpleegde documenten:

Monitor Gentrification 2008_Rdam

Gentrification_scriptie-EUR

PaktOpZuid_9mrt2009

newglobalism-new-urbanism_NeilSmith-2009

Creatief_omgaan_met_de_creatieve_economie_Rdam_ErikBraun

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s