Ontwerpen in de ‘ruimte’

Juist nu de Academie de titel van mijn opleiding van Interieur Architectuur veranderd naar Ruimtelijk Ontwerpen, zijn wij met ons hoofdvak Ontwerpen bezig in de Publieke Ruimte, het Centrum van Rotterdam. Op de ZigZagRoute (onderdeel vd IABR) is mijn team rond het Van Oldebarneveldhof aan het kijken of en zo ja hoe en wat de behoeften zijn van bewoners, werkenden, toeristen en passanten. Dit gaat dus veel breder dan een opwindend ontwerp maken voor een podium en dat op een veldje zetten. Juist in de wijk waar wij ‘ontwerpen’ wonen mensen, in tegenstelling tot wijken waar juist veel winkels zijn of een mix. Er wonen voor het centrum van een grote stad niet veel mensen, erg weinig zelfs. Verdichting is dat ook een thema (zo niet opdracht) vanuit de docenten om de binnenstad levendig te houden en een aantrekkelijk programma aan te kunnen bieden. Zowel op winkel, werk, horeca en vermaak gebied. Maar enkel meer woningen zal niet de oplossing zijn. Voor ons is het wel duidelijk dat we graag willen weten wat er in de straten leeft.
Van de week op pad geweest om bewoners te interviewen in de straten waar ons Project zich afspeelt. Ik heb niets met het aanspreken van vreemden op straat en moet me er dan ook echt toe zetten mensen aan te spreken. Eenmaal in gesprek is het eigenlijk hartstikke leuk en maak ik me bijna al weer zorgen hoe ik van deze dames op een vriendelijke wijze af kan komen. Ondernemer en bewoners wonen al jaren in het wijkje en vertellen er graag over. Zowel voor mij als voor Kim en Anthi (team) staan de gesprekken loodrecht op onze vooroordelen. Vooroordelen die waren gevormd door vaak door de straat te lopen, veel te fotograferen en veel onderling te bespreken. De geslotenheid die wij dachten te zien blijkt niet te kloppen. Buurtbewoners kennen elkaar, maken een praatje, groeten vriendelijk en zijn open.
Kortom een goede zaak om de mensen echt te gaan spreken. Het smaakt naar meer. Ik hoop ook via de huurbaas, met name Woonstad, meer te weten te komen over de wijk en hun plannen want bewoners praten (uiteraard) negatief over de huurbazen.

gezellige wijk op straatniveau …

Geef een reactie

