Kunstwerk wedstrijd

Vandaag ingezonden voor de wedstrijd van Van Rooij Draadproducten. (Maak een kunstwerk met ons metaalafval). Niet allen interessant vanwege de wedstrijd, maar nog meer voor de ontwikkeling van mijn eigen koers en verhaal.

[Begeleidende tekst voluit]

Als vormgever wil ik eraan werken de wereld leefbaar te maken en te behouden. Kernwoorden hierbij zijn eerlijk, betrokken en waardig. Ik, wij, zij. Ik vind het van belang hiermee bezig te zijn. Het is het thema waarover ik vertel, in woord, beeld en daad. Dagelijks op een toegankelijke wijze, soms met humor. Dit betekend voor mij ook dat ik geen SuperSociaalSamenzijn nastreef, mijn utopie ligt dichterbij, hopelijk binnen handbereik. Mijn idee voor de Van Rooij Art Contest 2012 verteld mijn verhaal.

Eén Parkbank
Een Parkbank is gemaakt om tot rust te komen en te ontmoeten, zowel gepland als onverwacht. De Parkbank staat buiten, in een openbare publieke ruimte en vaak in een rustgevende – groene – omgeving. Toegankelijk voor iedereen. Een prima plek om een boek te lezen, vriendelijk te groeten of een praatje te maken met een voorbijganger. De Parkbank symboliseert mijn verhaal.

De kans op een vriendelijke interactie wil ik vergroten door de Parkbank in een king-size uitvoering van het restmateriaal te maken. Het beklimmen van en zitten op de bank wordt een ding op zich dat je doet glimlachen. De bank zou om de hoek bij Van Rooij moeten staan in het gras aan de Thurledestraat. Tijdens de middagpauze en op vrije uren kunnen werknemers in de Spaanse Polder de bank gebruiken. Helaas past dit idee niet binnen de voorwaarden van de wedstrijd.

500 Parkbanken
Als één Parkbank niet binnen de voorwaarden past, dan maak ik er vijfhonderd. Mijn inzending is juist een miniatuur Parkbank. Niet één maar heel veel. Samen, op en naast elkaar gestapeld, vormen ze alsnog een volwaardige Parkbank.

Het kunstwerk is van Van Rooij voor iedereen. Niet enkel om naar te kijken maar om mee te nemen. Iedere bezoeker mag een mini-Parkbank meenemen. De fysieke mini-Parkbank die wordt meegenomen is eigenlijk het kleinste dat wordt meegenomen. Het grootste dat wordt meegenomen is het verhaal. Meenemen ‘verplicht’ dan ook tot actie. Een vriendelijke interactieve daad, klein of groot.

Het totale kunstwerk kost fictief Euro 10.000,-. Bij iedere afname van een mini-Parkbank betaald de bezoeker een fictief bedrag van Euro 10,-. Hoe kleiner het fysieke kunstwerk bij Van Rooij, hoe groter de waarde. Immers, het verhaal is aan iemand verteld en dus is het kunstwerk succesvoller. Het maximale succes is bereikt als er helemaal niets van het kunstwerk over is. Euro 15.000,- voor een lege vloer.

De mini-Parkbank wordt gemaakt door het restmateriaal te versmelten en te gieten in een mal. De afmetingen van de mini-Parkbank zijn ong.15×5 x5cm. (afmetingen en vorm zijn nog definitief te bepalen met de gieterij, bijv. Gereadts IJzergieterij). Door deze afmetingen blijft de mini-Parkbank handzaam voor op tafel of bureau en kan deze in het zicht blijven om de boodschap te blijven uitzenden. Omdat Van Rooij eigenaar is van het kunstwerk kan zij tot in het oneindige mini-Parkbanken (laten) bijmaken voor haar eigen kunstwerk. De cirkel is rond en begint opnieuw om de wereld leefbaar(der) te maken en te behouden.

Rotterdam, maart 2012

Edwin van de Velde

[14-3:
Inzending laten zien aan Desiree de Baar. Feedback over mogelijk vervolg qua onderzoek/ontwikkeling op het raakvlak van Art-Architecture. Merijn Bolink, Vesta Kroese, Observatorium, Frank Havermans, John Kormeling]

Geef een reactie

