Stadsantropoloog voor 1 dag

Vrijdag meegewerkt aan een onderzoek vanuit de TU Delft dat ‘uitbesteed’ is aan STIPO. STIPO heeft vervolgens een (budget)concept bedacht van een estafette onderzoek in de vier grote steden. In drie groepen, verspreidt over de dag, doen ong. 30 ‘onderzoekers’ mee. Na een spoed cursus Culturele Antropologie en onderzoekmethoden zijn we klaar om ‘het veld’ in te gaan. Dit betekend dat we met een vragenlijst in ons hoofd bezoekers  aanspreken en een praatje maken. Het doel van het onderzoek is te achterhalen of een Cultuurcluster bestaat zoals door onderzoeker Maurits omschreven (>500.00 bez. p.j., min. 3 voorzieningen op 5 minuten lopen van elkaar), hoe deze cluster bereikbaar is en waarom deze wel of niet aantrekkelijk is.

Ik spreek een uur lang met een schitterend echtpaar in de Coffee Company. Beide zijn boven de 70, woonachtig in Schiedam en hij is kunstenaar. Naast mijn ‘vragenlijstje’ weet ik nu ook veel van ivoor-fineer en glaskunst.

Met mijn resultaten keer ik terug naar het NAI voor de afsluiting en de verhalen van de overigen. Ook al ben ik het niet 100% eens met het uitgangspunt van de onderzoeker, namelijk dat je een aantrekkelijke internationale metropool kan worden door te beginnen de stad aantrekkelijk te maken voor internationale bezoekers (ik beging graag met de eigen bewoners!), is het een hele interessante ochtend geweest.

Geef een reactie

