ART Rotterdam & Object

Op de laatste dag van ART Rdam pas naar de twee hoofdbeurzen. Ik zit al helemaal vol kunst deze week en misschien wel daardoor maar ik vond ART Rdam de minst inspirerende (na RAW en RE). Duidelijk meer ‘kunst-publiek’ dat praat en kleed alsof ze er heel veel verstand van hebben (en misschien is dit ook wel zo). Werken die zeker boeiend ogen, soms goed zijn in hun eenvoud (zoals de beschilderde oude panelen) en soms meer uitleg nodig hebben.

Jeroen Jongeleen

Micheal Jacklin

Juist dat laatste is bij deze beurs achter een hogere drempel gestopt dan de andere beurzen. Galeriehouders zijn ‘esthablished’ en stralen dat graag uit. Ook al zijn de meeste wel degelijk heel vriendelijk als je eenmaal in gesprek bent.
Interessant om van zo dichtbij werk van Donald Judd en Roy Lichtenstein te zien. Ook het 2D werk van Krijn de Kooning vind ik erg goed maar dat komt ook omdat ik het 3D werk ken en me er persoonlijk erg toe voel aangetrokken. Het grafische, rechtlijnige trek me. Maar E3.000,- is veel geld voor 1 ‘tekening’. Bij Donald Judd krijg ik er 6 voor E30.000,-. Dat is dus twee keer zo duur dan De Kooning. Judd goedkoop, of De Kooning duur? Bij dezelfde galerie als De Kooning hangt ook onderstaan staalwerk. Identiek aan het ‘wandrek’ dat ik afgelopen november heb getekend in mijn project. Ik vind het mooi alleen zou ik het veel groter en grover maken.

Michael Jacklin

Waarschijnlijk om voor mij dezelfde redenen vind ik onderstaande werken interessant en mooi. Helaas ken ik de achterliggende gedacht niet, die wel eens heel verschillend kan zijn.

Jens Wolf

Jerome Touron

Werk van een heel andere orde, en uiterlijk is van Bernadet. Het doet mij denken aan de waterlelies van Monet of iig het Impressionisme maar dat lees ik er nergens over. Het zijn ook gewoon vrolijke kleuren.

 En om onbekende redenen voel ik me ook aangetrokken tot de kinderlijk ingekleurde tekeningen van Quraishi. Alsof mijn kinderen tijdens het eten in het pannenkoekenrestaurant de kleurplaat even hebben ‘gedaan’.

Ibrahim Quraishi

Al met al wel degelijk inspirerend en goed het werk gezien te hebben. Daarna door naar OBJECT waar ik, zoals verwacht minder tijd doorbrengt. De zaal is kleiner en alle producten en stands zijn boven op elkaar gezet om kosten te besparen. Wel degelijk interessante dingen gezien zoals de hut van Bokkinga, stoelen van Drift, tassen van Oltshoorn/Van Lieshout en het werk van het Sandberg Instituut en HKU-school/De Jong. Dat maquette (reprodukties) van architectenbureaus verkocht worden begrijp ik (tenzij je in het gebouw zou wonen/werken).

Hut van Bok

Geef een reactie

