Port of Rotterdam

Start van de Minor Art in the City Sem 6, start van de nieuwe opdracht en start van het Research-traject. De opdracht van de Port of Rotterdam (PoR) wil ik graag doen – het lijkt me een interessant onderwerp – en wil ik tevens aangrijpen om mijn eigen ontwerpvisie verder te ontwikkelen en na te leven. Dus niet louter reactief op de klantvraag en d.m.v. een goede analyse, conceptontwikkeling, ideeën, Voorlopig Ontwerp naar een Definitief Ontwerp, maar via mijn eigen denkbeelden en wil tot een ontwerp komen.
Het hebben van een missie (een raamwerk waarbinnen ik handel) en visie (toekomstbeeld) is dus noodzakelijk. Een missie is waarvoor we staan, een visie is waarvoor we gaan. De missie heeft te maken met waarden en identiteit(1). Juist daarvoor wil ik het Research inzetten. Het onderzoek en bevindingen wordt enerzijds direct dienend voor het ontwerp, anderzijds voor de verdere vormgeving van mijn eigen visie, vergelijkbaar wat wat een (autonoom) kunstenaar omschrijft in zijn artist statement: wat wil ik ‘vertellen’.

Presentatie toekomst Maasvlakte 2

De opdracht van de PoR is het ‘zichtbaar’ maken van de haven in het centrum van Rotterdam. Onder de titel ‘Rotterdam and the (in)visible Harbour’ kunnen we alle kanten op. Alhoewel, tijdens de twee presentaties gaven ze duidelijk hun doelstelling weer:
– een positief, veilig, schoon imago van de haven creëren
– rekruteren van ong. 25.000 werknemers (metname HBO witte borden banen / geen sjouwers) om aan de groei behoefte (verdubbeling omzet) de komende twintig jaar te voldoen.
En het zou de PoR natuurlijk niet helpen als een studentenprojectje daartegen in gaat. Anyway, na hun commercial blijf ik enthousiast over de haven en wat mijn beelden erbij zijn. De vraag is, wat wil ik. Zeker i.h.k.v. dit Research traject.

Presentatie overzicht PoR

Tijdens de 1e presentatie (Afd. Communicatie) krijgen we uit een pool van 1000 slides een heleboel feiten over de haven over ons heen: de ontwikkeling van de stad Rotterdam, het aanleggen van De Nieuwe Waterweg en daarmee het ‘verschuiven’ van Hoek van Holland, de aanleg van MV1 in 1969, MV2 start 2008-klaar 2030, de kist vol rapporten over hoe goed er is nagedacht voor aanleg van MV2, het sociale/menselijke door natuur terug te brengen, stranden aan te leggen en golfbanen te realiseren, de produktgroepen die ingevoerd worden (olie, ruwe bulk, fruit, auto’s, containers, etc.), de gigantische omvang van alles in de haven (een schip, kraan, grijper), de doorvoer (rail, weg, water ….waarom geen lucht?), de veiligheid met X-ray, camera’s, honden, mensen, papieren, hekken.
De 2e presentatie (Kees Joosten) is een rekrutment praatje voor HBO studenten om toch echt voor de haven te kiezen als werkgebied. De afdeling ‘beeldkwaliteit’ zorg voor veel regels wat wel en niet mag. Geen bedrijfslogos op de gevel – wel op het dak, kleur van het fietspad en stoep, wegwijzerbordjes, etc. etc. Het komt wat erg georganiseerd over maar volgens de PoR werkt het. Het zorgt voor een schone en veilige uitstraling. Er is zelfs een jaarlijkse architectuurprijs ingesteld en er wordt een Lectoraat betaald.

Duidelijke wordt dat binnen dit paradijselijke plaatje van de haven niet de ouderwetse vieze mannelijke sjouwer past die de haven heeft groot gebracht. De toekomst speelt zich af achter computerschermen, of misschien zelfs wel in een onzichtbaar systeem dat op afstand wordt ontwikkeld, aangestuurd en gemonitord. Dit vergt een andere werknemer die niet afkomt op smout, zweet en shag. De haven is hip en zo moet het worden verteld. Maar ik denk dat het niet werkt wanneer je zo hard probeert je roots te verlogenen. Ook de stelling dat Rotterdam per definitie een havenstad is die zich als zodanig moet presenteren deel ik niet. Zou het Rotterdams Bureau voor Toerisme niet een onderzoek hebben gedaan met de vraag waarom toeristen naar Rotterdam komen? Het blijkt dat ze dit regelmatige doen. Onder buitenlandse bezoekers kan ik het niet vinden maar onder Nederlandse bezoekers staat er een keurige pie chart. Op deze chart komt de haven, in de breedste zin van het woord, helemaal niet voor! En dus staat de haven niet in de top 13. En een korte rondvraag langs de internationale uitwisselingstudenten (6) in de klas geeft aan dat niemand voor Rotterdam heeft gekozen vanwege de haven.

Panorama De Maas 27e etage (6feb12)

Geef een reactie

