IFFR – filmpje pakken

Ik ben niet zo’n filmliefhebber maar na het Architectuur Film Festival ben ik wel een beetje om. Weg van de Stalone-vecht-films, maar films waar je niks van begrijpt maar langzaam inzakken en je laten denken, zoals hier op t IFFR.

Gisteren naar ‘It looks pretty from a distance’ geweest, vanavond ‘Shame’ en morgen ‘The Interceptor from my hometown’. Alleen al een andere omgeving, andere denkwijzen en sociale orders (zeker bij de 1e film) zijn goed om te ervaren en de zaken eens van een andere kant te zien. Ook al had ik bij de 1e gehoopt op meer beelden van Polen en het dorp t.o.v. 1 huis, 1 familie is wel een film die duidelijk maakt hoe het kan vergaan en hoe dicht liefde/vriendschap ligt bij haat/misbruik.

Shame regisseur Steve McQueen

ff een filmpje pakken is er dus niet bij. gelukkig. de film dwingt me om na te denken.

…….
Inmiddels ook de andere films gezien. Ze blijven nog wat preuts in Amerika want zo schokkend vond ik de sex verslaving in Shame niet, en ik was niet de enige. Wel is zijn lege bestaan aangrijpend als het leidt tot het niet inzien van de noodkreet van je eigen zus. Bij de Interceptor heb ik me ‘gekweld’ met een 5 kwartier durend Chinees interview/documantaire incl. een hele snelle Engelse vertaling.  Ik had gehoopt op meer beelden van Bejing maar  dat zat er juist niet in. Juist omdat dat dat nu precies is wat de Partij niet wil. Geen vieze straten of mensen die klagen over het land in beeld brengen. En zo is het leven voor de Interceptor. Onderscheppen van mensen die ‘zeuren’ die het ideaal beeld verstoren. Ze misleiden en met een treinkaartje zo snel mogelijk weer naar de Provincie sturen. Ondertussen speelt zich tussen de Partij-bonzen een groot spel af van omkoping. Alhoewel, omkoping is het volgens hen denk in niet (altijd) het is daar DE manier van werken. Een hoge functie betekend per definitie veel geld ontvangen mensen die iets van je willen en zo de hele Partij door tot de top aap bovenop de rots. Een zeer interessante boodschap en openhartigheid die ik natuurlijk wel een beetje kende maar niet zo direct en dagelijks concreet gemaakt ziet worden.

De Onderschepper aan het werk

Geef een reactie

