Zelfs TV was inspirerend

Ik kijk zelden een avond TV. Wat sport, soms nieuws en een enkele documantaire bekijk ik. Maar gisterenavond kwamen er drie mannen voorbij met een inspirerend verhaal, danwel beroep. Eerst gaat Yvo Niehe op bezoek bij Yann Arthus-Bertrand. Yvo is wat oudbollig in zijn vragen en blijft altijd vleiend (tov kritisch) maar toch is het boeiend. Betrand is bekend van zijn fotoserie De wereld van bovenaf, maar heeft veel interessante projecten. Naast dat zijn fotos schitterend zijn en vrijwel allemaal een (schreinend) verhaal vertellen. Danwel politiek, economisch, demografisch of biologisch.

car scrap yard

Daarna had Yvo wat korte interviewvragen met Freddy Heineken. Helemaal geen compleet interview maar alleen al de gedachte aan wat die man heeft opgebouwd en hoe Heineken over de hele wereld  wordt gedronken zijn erg inspirerend. Heineken zelf had 5 levens willen hebben (ook fotograaf, musicus en architect stonden hoog op z’n lijstje) maar het is voor mij weer duidelijk wat iemand kan bereiken als hij vol voor z’n passie gaat (onverlet dat zijn vader hem al een goede opstap meegaf).

Tot slot kwam Jan Boslangs bij Ander tijden sport. Ik ben geen schaatsliefhebber en ken Jan ook niet. Maar het verhaal van goed te kunnen schaatsen, allround kampioen willen worden, in een sprintploeg ‘gezet’ te worden terwijl je niet wil en denkt ook niet te kunnen sprinten om vervolgens na een paar jaar trainen Wereldkampioen te worden is mooi. Moet ik dan opzoek gaan naar iets wat ik niet wil maar wat de buitenwereld zegt dat ik goed kan?

Jan Bos - WK Sprint Berlijn 1998

Geef een reactie

