giethars: plakjes en polijsten

Om te onderzoeken of de ruwe brok polyester kan verworden tot een (interieur)produkt wilde ik het doorzagen en bewerken.

Gebruikte machines: lintzaag, schuurschijf en schuurband

1. Brok polyester zagen. Makkelijk gezegd, lastig te doen. Allereerst moet je ervoor zorgen dat je een goed veiligheidsbril op zet en luchtmasker. Zowel bij het mengen van hars met verharder als bij het verspanen komt lucht vrij die niet in moet ademen. Ik heb een keer met een slecht aansluitend masker gewerkt en heb de dag erna de hele dag een soort van gasbel in mijn voorhoofd gehad.
Het met de hand zagen is niet te doen omdat de brok niet blijft liggen, heel moeilijk vast is te houden en in de bankschroef kapot gaat. Op de lintzaag in de kunststofwerkplaats ging het redelijk. Helaas ging het krom (ondanks een geleider, een lintzaag heeft altijd wat speling) en waren de zaagbeweging te zien en te voelen. Misschien was de zaagtafel hier beter geweest maar ik vond mijn brok(je) te klein waardoor ik heel dicht met handen op de zaag had moeten werken. Verder gaat de lintzaag soepel door het kunststof heen.

plakjes gepolijst en ruw gezaagd

2. Machinaal schuren polyester. De plakjes die ik van de brok heb afgezaagd ben ik op twee verschillende bandschuurmachines gaan schuren. Doordat het polyester een zacht materiaal is met je dit met beleid doen op niet te zware machines met niet te grof papier. Door de kromming van de plakjes vanwege het zagen, ging het schuren niet goed en bleven de zaagribbels voel- en zichtbaar.

3. Polijsten – schuren. Om te kijken of de brok-pakjes een mooie textuur en transparantie hebben, moest ik ze polijsten. Dit is een dom werkje van handmatig schuren wat heel lang duurt. Uiteindelijk heb ik 1 plakje geschuurd waarmee ik in totaal 1 uur bezig ben geweest (dus 30 min. per zijde). Het schuren is gedaan met 6 grofheden watervast schuurpapier (600, 800, 1000, 1200, 1500 en 2000). Het nathouden van papier en polyester is van belang voor het glad krijgen. De zaaggroeven kreeg ik echter niet weg. Daarna heb ik ook het resterende brok met 2 platte zijden geschuurd (weer een uur bezig!) waarbij ik begonnen ben met grofheid 350. Dit is gelukkig wel glad geworden. Hier had ik de rand graag strak en scherp gehouden. Dit is echter niet gelukt omdat ik met de hand schuurde. Hierbij gaat het papier aan de randen altijd een beetje over het polyester en naar beneden waardoor er een aflopend randje aan de brok komt. Had ik een schuurblokje in het papier gedaan dan was dit voorkomen. Ook was het meer echt vlak geworden dan wanneer je met je vingers het papier vasthoudt.

4. Polijsten – pasta. Na het schuren is het plakje dof en ondoorzichtig. Voor het op glans brengen is een speciale pasta nodig. De pasta die ik heb gebruikt is van het merk Commandant – type 4 Cleaner. Deze is van zichzelf bruin en te koop bij o.a. Poly-service voor E 7,50. Tijdens het poetsen, ong. 5 min. per kant, gaat er veel pasta aan de hoekige kanten van de brok zitten. Ook binnenin de brok komt veel pasta te zitten. Ik verwacht dat ik dit wel kan wegspoelen. Na het poetsen met pasta en een schone doek is het plakje mooi op glans. Het polyester is mooi transparant met glinstering van het koper en wat luchtbelletjes. Eigenlijk zoals ik had gehoopt. Dit zou een heel raam kunnen worden of, bij het gieten in een mal, een gebruiksproduct. Ook de losse plakjes naast elkaar leveren een mooi beeld op.

plakje met resten polijstpasta

Helaas krijg ik de bruine pasta maar gedeeltelijk uit de brok en het plakje. Thuis laat ik beide een keer meedraaien in de vaatwasser. Geen goed idee. Het bruin zit er minder op, maar daar waar het zit lijkt het er wel verder ingetrokken. Enkele gedeelten zijn wit uitgeslagen en het plakje is breekbaarder geworden.

gepolijst brok en plakje

Al met al veel geleerd om mee verder te gaan.

Geef een reactie

