brokken op gloeilamp

Tijdens de proeven met de brokjes van polyester op de glasplaat ontstond er een mooie schittering. De plaat zou bijvoorbeeld als een raam, wand of room-devider kunnen dienen. Maar wat gebeurd er als ik de brokjes op een lamp zet?

Voor deze proef heb ik een gloeilamp gepakt van 75W. Eerst had ik een Spaarlamp gepakt maar deze zijn niet helder (mat glas) en ik verwacht dat de schittering dan niet mooi is. In een drietal fasen heb ik de brokjes aangebracht. Vanwege de zwaartekracht kon het niet in een keer, de brokjes gleden van de lamp af. Voor de zekerheid heb ik de fitting met tape afgeplakt zodat hier geen giethars op kon komen.

polyester brokken harden uit op lamp

Bij het aansteken van de lamp viel de schittering op plafond en wanden erg tegen. Eerder had ik het glasplaatje voor een lamp gehouden en dat gaf een heel mooi effect. Als of de je de schittering van de zon in het water op de muur ziet. Echter, de lamp geeft dit effect niet. Misschien omdat de lamp te fel is (75W) of misschien omdat er juist wat afstand tussen lichtbron en polyester brok moet zitten. In ieder geval is het effect niet als verwacht.

De lamp begint direct bij aansteken te stinken. De geur van vloeibaar polyester. Ik heb de lamp minder dan 1 minuut laten branden omdat ik verwacht dat de brokjes te warm zullen worden en er af zullen vallen.

Schittering van polyester brokjes op wand en plafond

Geef een reactie

