Giethars kwasten op kunststof

Als tussenproefje ben ik met de pigmentpasta verder aan de slag gegaan voor een ander project. Maar aangezien het kunststof betreft is het ook relevant voor deze blog.
Het doel van de proef was een lunchset te creëren met een eenduidig uiterlijk. En dus wilde ik 1 soort kunststof, 1 textuur, 1 kleur en geen decoraties. De gekochte basisprodukten (lunchbox, fruitbox en 2 bekers) dienden als ondergrond.
Ondanks dat de leiding van de werkplaats had aangegeven dat 1 druppeltje pigmentpasta voldoende is om kleur te geven aan de giethars heb ik er een afgeroomde spatel in verwerkt. Verder heb ik dezelfde verhoudingen giethars en verharder aangehouden (1%). Voor het insmeren van de kunststoffen heb ik gebruik gemaakt van een goedkoop kwastje.

Helaas lukte het ‘verven’ van de voorwerpen niet goed. De giethars pakte niet goed op de bestaande kunststof produkten. De hars vormde druppels op het kunststof. Het kroop als het ware bijeen. Ook het drogen ging niet goed. Een week na insmeren was de hars nog nat en plakkerig. Ik heb vervolgens alle produkten een keer of 7-8 ingekwast om tot een egaal uiterlijk te komen. Tevergeefs.

Mogelijke reden is de veel te grote hoeveelheid pigmentpaste die door de giethars is vermengd.

Uiteindelijk lukte het niet om de bakjes en bekers mooi te krijgen. In totaal heb ik alles ongeveer 10 keer ingekwast maar het werd nooit een mooi egaal oppervlak. Om dit wel te verkrijgen hebben we alles nog een keer ingesmeerd met giethars maar met een veel hoger percentage Verharder (0ng. 6%). Nadat dit gedroogd was is alles een keer of 5 ingespoten met Spuit Plamuur (Alabastine). Het eindresultaat gaf een mooi beeld van proefmodellen

Lunchset in Spuitplamuur

Geef een reactie

