Experimenteren met kunststof

Bij mijn eerste kunststof experimenten wilde ik het koper uit de vorige proeven combineren met giethars. Doel was om de kijken naar doorzichtigheid, schittering, zweven van het koper, binding van kunststof en hechting met koper. Voor onderstaande proeven is eerst vloeibaar kunststof aangemaakt zoals beschreven in blog Kunststof gieten.

1. Gieten en zwevende snippers in mal. Voor de eerste proef heb ik een bestaande rubberen mal gebruikt. Hierdoor kon ik een klein rondje halfvol gieten en langzaam opbouwen. De koperfolie heb ik met de schaar versnipperd tot kleine stukjes van enkele millimeters. In de mal heb ik een beetje kunststof laten lopen (na ong. 9 minuten) en dit 2 minuten laten drogen. Daarna heb ik een paar extra snippers erop laten vallen, deze daalden nog in de hars, gevolgd door giethars en weer 2 minuten wachten. Dit heb ik in totaal 4 keer gedaan. Het doel hiervan was te voorkomen dat al mijn snippers naar de bodem zouden zinken en er juist op verschillende niveaus in het polyester snippers te zien zijn.

kopersnippers in kunststof

2. Gieten en vijlsel in mal. De werkwijze van deze proef is gelijk aan die bij de proef hierboven. Het eindresultaat is minder omdat het vijlsel te klein is om de koperglans te laten zien. Dit effect had ik voor ogen. Wel is een manier om doorzichtig glas (of kunststof) minder transparant te maken. Hieruit voort komt proef 3.

kopervijlsel in kunststof

3. Smeren met vijlsel. Tijdens deze proef heb ik de giethars na ong. 8 minuten wachten vanaf de houtenspatel op een harde PVC-plaat laten lopen tot dat er een dun laagje van ong. 10×10 cm. bedekt was. Hierop heb ik wat kopervijlsel gestrooid. Met tussendoor steeds 2 minuten wachten heb ik in totaal 4 lagen kunststof en kopervijlsel op elkaar aangebracht. Vervolgens heb ik alles 1 dag laten drogen en daarna voorzichtig met een plamuurmes het ‘velletje’ van de PVC-plaat gehaald. Helaas was het nog niet droog genoeg en heb ik er teveel met mijn vingers aangezeten waardoor het zijn glans heeft verloren.

De bedoeling was om te kijken of het mogelijk is om op deze wijze een soort van raam of gordijn te maken waarbinnen vanwege de meerdere lagen een mooi 3D-effect zou ontstaan. Dit is niet gelukt, maar ik denk wel dat dit mogelijk is met een betere voorbereiding, een malletje en meer geduld. Zowel meer tijd tussen de verschillende lagen (misschien wel 1 dag) als meer tijd om het geheel te laten drogen.

kopervijzel in kunststof

4. Gieten met staaf. Als een onbedoelde proef heeft dit een heel mooi en interessant beeld opgeleverd. Aangezien ik nog wat giethars over had heb ik dit in een kleine maatbeker gegoten en er een stukje koperstaaf ingezet. Ik had gehoopt dat deze erin zou blijven drijven maar dat was de hars nog niet vergenoeg voor uitgehard (en minuten stil blijven zitten met een zwevend staafje in mijn hand was niet leuk!). Tussen door heb ik de staaf flink heen en weer gehaald en rond gedraaid. Hierdoor ontstonden er luchtbelletjes rondom de staat in de hars. Na uitharding en verwijderen van de maatbeker gaven deze een extra schittering in het kunststof. Het lijkt te bruisen. Bovenop is een ruwe structuur te zien en voelen vanwege het vele vroeten tijdens uitharden. Het lijkt op kristalvormen. Onderaan de staaf is een donkere draadstructuur te zien. Mogelijk is dit balpen waarmee de staaf destijds is afgetekend (als het gebruikte koper was restmateriaal) maar dat weet ik niet zeker. Het geeft wel een interessant beeld maar verder doe ik er niets mee. Met het ‘bruisende’, de schittering en de ruwe bovenkant ga ik wel verder experimenteren.

koperstaaf in bekertje giethars met lucht en pen

4. Hechting aan kunststof. Tot slot in deze proef was ik benieuwd naar de hechting van koper aan kunststof. Hiervoor heb ik twee kleine proefjes gedaan. Ten eerste heb ik de giethars in een klein malletje gegoten en een aantal extra minuten laten drogen. Na ong. 12-13 minuten heb ik er een kleine stukje koperstaat op gelegd. Vervolgens heb ik na ong. 30 minuten los gehaald van de mal en een paar dagen laten drogen. Het koper zit erg stevig aan de kunststof vast zonder dat het erin is gezakt.
Voor de tweede proef heb ik wat rest giethars dat al bijna was verhard gebruikt. De hars heb ik uit de maatbeker gehaald (met handschoenen!) en ben ik wat gaan kneden tot er een brokje ontstond. Op en in de brok heb ik kopersnippers geduwd. Het brokje heb ik vervolgens een aantal dagen op een PVC-plaatje laten drogen. Het eindresultaat was erg goed. Het koper zat goed vast en gaf in de brok ook nog eens een mooie schittering. Wel heb ik het gevoel dat door het kneden van de giethars tijdens het verharden er veel lucht in de hars is vermengd waardoor deze minder transparant wordt. Het polijsten van de brok gaat helaas niet aangezien je dan juist de karakteristieke en gewenste scherpe hoeken zou weg halen. Het kneden en op zoek gaan naar ruwe vormen en transparantie is iets waar ik in de volgende proef mee verder wil gaan.

koper hechting op en in kunststof

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s