Losse ruwe brok giethars

Naar aanleiding van de vorige proef met kleine brokjes op een glasplaat leek het interessant om te kijken of je heel brok van enkel giethars kan maken en wat dit doet met de lichtinval en scherpte van de brok. Als basis voor de proef zijn twee maatbekers van elk 100 ml. giethars aangemaakt

1 Brok giethars. Het is zaak om lang te wachten om het giethars uit de maatbeker te halen en te verwerkten tot brok. Wanneer je dit te snel doet zal de brok nog te veel vervloeien en meer een egale berg worden dan een ‘ruwe steen’. Hierdoor is de werktijd wel heel kort en moet je goed blijven kneden, uit elkaar trekken en weer kneden om te voorkomen dat je gladde uitgeharde delen overhoudt. Dit is opzich niet lastig. Wel is het lastig de brok aan alle kanten ruw te houden. Je moet hem tenslotte ergens vasthouden. Ik heb het dan ook in 2 sessie gedaan. Eerst het merendeel van de brok maken, paar dagen laten drogen en dan de ‘achterkant’ aanbrengen. Hier had ik duidelijk niet lang genoeg gewacht alvorens het aan te brengen want deze zijde ziet er gladder uit dan de eerste keer. Het giethars was hier nog te vloeibaar.

Om het koper ook hier te betrekken en ik benieuwd was naar het (glinster) effect, heb ik kleine snippers door de brok gemend. Al met al is het een mooie brok geworden, met goede ruwe vormen. Als vervolg ga ik er plakjes van zagen en polijsten om te kijken of je op die manier een produkt zou kunnen maken.

kunststof brok met kopersnippers

2 Brok met suiker. Eigenlijk geïnspireerd door klasgenoten die van alles bij elkaar gooien wilde ik kijken hoe suiker (gewone witte kristalsuiker) zich in de brok zou houden. Tijdens het mengen in de maatbeker (100ml.) heb ik 1 zakje suiker toegevoegd. Het eindresultaat is niet echt spannend. De brok is iets minder transparant, verder zie je niets van de suiker.

Geef een reactie

