Brokken giethars en schrijven

Naar aanleiding van de vorige proeven ga ik verder met het experimenteren zonder mal. Het met de hand kneden van het polyester in de laatste fase van stolling zorgt voor verrassende vormen. Als je de brokjes te vroeg laat rusten zakken ze inelkaar en wordt het een vrij egaal bergje. Ik wil juist ruwe kanten en moet dus een aantal minuten langer kneden. Ook wil ik kijken of ik direct in de vloeibare, maar wel stollende, giethars kan schrijven.

Ik neem een stukje Betonplex en leg er een glasplaatje op van ong. 20×30 cm. rondom de randen leg ik een reepje klei. Deze druk ik goed tegen en op de glasplaat aan zodat de giethars er niet af kan lopen. Later blijkt dat ik dit toch nog niet goed genoeg heb gedaan en de hars onder de glasplaat loopt. Door de plaat met een plamuurmes een beetje op te tillen komt deze niet vast te zitten aan de betonplex. Ik maak 200ml Giethars + 2ml verharder aan, roer deze en na ong. 5-6 minuten laat ik dun laagje op de glasplaat lopen. Vervolgens laat ik deze ong. 6 min. drogen.

1. Schrijven in giethars met Stabilo. Na de 6 min. drogen probeer ik met de inkt uit een Stabilo fineliner op de giethars te schrijven. Hiervoor heb ik het inktpatroon uit de pen gehaald en de inkt eruit geknepen. Met een naald pak ik de inkt op en probeer te schrijven. De inktletters trekken echter samen tot druppels. Schijnbaar vermengen de vloeistoffen niet. Van de letters blijft niets herkenbaar over. Met tussen poses van 5 min. probeer ik het nog 5 keer maar telkens met hetzelfde resultaat. De inktbolletjes blijven wel bestaan maar schrijven lukt niet.

inkt schrijven in kunststof

2. Giethars rotsbrokjes op glasplaat. Na het schrijven roer ik de hars door in de maatbeker tot deze verhard tot een dikke gelei. Dan neem ik deze klomp uit de maatbeker en begin deze uit elkaar te trekken en te kneden. Hierdoor lijken de brokjes, ong. 1 cm3, minder transparant te worden. Na ong. 6 min. leg ik kleine brokjes op de giethars laag. De brokjes vervloeien nog een beetje met de onderlaag. Dit geeft een mooi effect alsof ze er echt aan vast horen. De hars is inmiddels zo stevig dat ze vaak aan mijn handschoen blijft plakken en ook mijn vingers blijven aan elkaar zitten. Niet te lang doorgaan anders krijg ik de handschoenen niet meer uit.

brokken kunststof op vloeibaar kunststof

Na een paar dagen drogen zijn de brokken helemaal zoals ik had gehoopt. Er ontstaat en plaat die wel licht doorlaat maar je niet kan zien wat er precies achter gebeurd. De schittering in de (kristallen)brokken is mooi.

3. Schrijven met pigmentpasta. Omdat het schrijven met gewone inkt tegenviel ben ik aan de slag gegaan met polyester pigmentpasta. Deze komt van Poly-service. Normaal meng je deze in een zeer kleine hoeveelheid (paar druppeltjes) door de giethars samen met de verharder. Nu pakte ik de pure pasta op een naaldpunt en schreef hiermee in de inmiddels behoorlijk gestolde giethars. In het begin leek het erop dat de past goed bij elkaar bleef en de letters leesbaar waren. Na een paar minuten waren de letters echter volledig uitgelopen en was de tekst niet meer leesbaar. Na 2 weken is geeft de pasta nog steeds af en plakt. De pasta is dus niet goed opgenomen in de giethars maar licht er een beetje op.

schrijven met pigmentpasta in kunststof

Waarschijnlijk zou het schrijven wel lukken wanneer je een laagje giethars volledig laat drogen, dan schrijft, weer laat drogen en vervolgens een afdekkende laag giethars erover heen aanbrengt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s