9 keer metaalwerkplaats

Onderstaande bewerkingen worden wel verspanende bewerkingen genoemd. Als je dit gaat doen zorg dat je je juist beveiligd. Gezicht-, oor- en oogbeschermers zijn er niet voor niets. Ook bij mij (tijdens lintzagen) spatte er een stukje koper tegen mijn gezichtsbeschermer. In de Metaalwerkplaats wil ik machinale bewerkingen op koper proberen en een aantal handmatige. Uiteindelijk is het een vogeltje geworden uit een 6mm dik plaatje koper.

1. Zagen:
1a. Met de lintzaag ga je prima door koper. Het is relatief zacht. het stukje wordt wel heel warm in je handen. Helaas gaat een lintzaag nooit kaarsrecht, maar vormpjes zagen gaat juist weer makkelijk. Ik had een vogeltje in papier op het koper plaatjes geplakt met Pritstift. Dit heb ik met de zaag uitgezaagd. Zo nauwkeurig mogelijk voorkomt later veel schuurwerk.
1b. Met stationaire verstekzaag heb ik de buisjes gezaagd die ik later ga lassen en solderen. Deze zaag is watergekoeld en gaat door het buisje alsof ’t boter is. Buisje: Diameter 12 mm, dikte koper 1 mm. De rafelige randen heb ik weggeschuurd (zie 3)

2. Boren: Op enkele moeilijke inkepingen heb ik een gaatje geboord. gaat heel makkelijk maar een metaalboor wordt helaas nooit vierkant.

3. Schuren: Op de stationaire bandschuurmachine verdwijnt het koper als sneeuw voor de zon. Naast oppassen voor je handen (ik had handschoenen aan tegen het warme blokje koper, maar dit is juist VERBODEN bij de schuurmachine voor wanneer de handschoen wordt ‘gegrepen’ en je je vinger(s) kwijt bent) moet je ook oppassen voor het koper want de schuurmachine haalt er heel snel wat vanaf. Mijn vogeltje wordt al mooi rond.

4. Vijlen: Met de hand een aantal vijlen op ’t vogeltje losgelaten van grof naar fijn, rond en vierkant. Het gaat wat lastig om mooi recht te blijven vijlen.

5. Schuren: Van grof naar fijn en dus eerst met Schuurspons, daarna met Schuurpapier. Lang bezig, krampachtige vingers en niet leuk!

6. Poetsen: nog langer bezig…….. eerst heel lang met Brasso Koperpoets (te koop bij elke drogist voor ong. Euro 3 voor busje v 150 ml.), zeker 10 minuten per kant, en aan het einde met papier schoon poetsen.

==> maar dan heb je ook wat……

Wel is duidelijk geworden dat je van begin af aan netjes moet werken. Alle krassen, zaagsnedes etc. die erin komen moet je ook weer weg schuren en poetsen en dat kost heel veel tijd.

7. Lassen: kan niet, mag niet. Althans, het kan niet bij ons op de werkplaats. Er is geen gelijk materiaal om mee te lassen. Ook is er iets met hitte verschil tussen metaal, koper en wat de lasapparatuur aankan.

8. Solderen: Mag wel! Buisjes koper aan elkaar gesoldeerd. Ging erg lastig. Ten eerste omdat ze rond zijn, je moet ze goed met b.v. bakstenen bij elkaar duwen, met je vingers kan niet want ze worden te warm. Daarnaast heb je beide handen nodig voor de soldeerbout en het Tin. Het ging ook lastig omdat de bout het koper eigenlijk niet warm genoeg maakt. Later hoorde ik dat voorverwarmen met een brander eigenlijk noodzakelijk is. Vooraf smeer je op de plek waar het Tin komt, het koper met een kwastje in met S-39 (http://nl.wikipedia.org/wiki/S-39). Het solderen gaat heel lastig, overal komt Tin en de buisjes vallen soms ook weer los. Ik vind het eindresultaat niet mooi, maar het heeft ook wel wat stoers.

9. Oxideren/Verzuren: Het opgesmeerde S-39 voor het solderen geeft naar ong. 2 weken groen af op het koper. Dit is een normaal en bekend proces dat Oxideren wordt genoemd en wordt veroorzaakt door Zuurstof (dan moet je lang wachten) en allerlei Zuren (waaronder S-39). Het blijkt dat er ook speciale S-39 bestaat voor het solderen van koper, maar die heb ik niet gebruikt (is ook niet aanwezig op de werkplaats). Inmiddels is het solderen van koper met S-39 van leidingen verboden omdat er bij de Oxidatie giftige stoffen vrijkomen en in het drinkwater kunnen komen.

Geef een reactie

